|   |   ÚVOD DO EVANJELIA  PODĽA MARKA (dokončenie)             Predpokladá sa, že toto evanjelium  je napísané ako prvé v poradí. Neskôr slúžilo ako predloha pre evanjelistov  Lukáša a Matúša, ktorí texty Markovho evanjelia rozšírili a upravili. Čím je Ježiš Markovho evanjelia  charakteristický? Vidíme, že viac ako u iných evanjelistov je mužom  v neustálom pohybe a omnoho viac koná ako rozpráva. U Marka chýba  napríklad aj rozsiahla Ježišova reč na hore. O to početnejšie sú tu však  Ježišove spory so židovskými vodcami.
 Typickou črtou Markovho umeleckého  štýlu je, že dokáže sprítomniť popisovanú udalosť tak živo a plasticky, že sám  čitateľ má pocit, akoby sa ocitol priamo v strede deja. Napríklad keď  čítame o uzdravení posadnutého v Geraze (Mk 5,1-20), Marek túto udalosť  popisuje veľmi pôsobivo – uvádza také podrobnosti ako krik posadnutého  a rany, ktoré si sám spôsoboval. Naproti tomu Matúšov opis tej istej  udalosti je veľmi strohý (Mt9,18-26). Ďalší príklad: v príbehu o uzdravení  posadnutého chlapca Matúš i Lukáš vynechávajú pestrý opis jeho kŕčov,  škrípanie zubami i zvolanie otca: „Verím! Pomôž mojej nevere!“ (Mk9,14-29,  Mt17,14-21) To sú detaily, ktorými sa zaoberá iba Marek.
             Marek ako spisovateľ je realista.  Popisuje Ježiša so všetkými citmi a dojmami – v celej jeho ľudskosti.  Napríklad uvádza Ježišovo počudovanie nad neverou svojich rodákov (Mk6,5),  Ježišovo namrzenie nad učeníkmi (Mk10,14), hlboký povzdych a sklamanie nad  pokolením, ktoré žiadalo znamenie (Mk12,12). S hnevom si premeriava  farizejov (Mk3,5), s láskou pozerá na bohatého mladíka (Mk10,21), objíma deti.  Markov Ježiš je hladný a smädný, unavený a spí, má strach pred  smrťou. Matúš a Lukáš tieto ľudské aspekty Ježišovej osobnosti vynechávajú  alebo aspoň oslabujú. Podobne je to aj pri opise posledných chvíľ Ježišovho  života - Lukáš vynecháva Ježišov výkrik opustenosti na kríži: „Bože môj, Bože  môj, prečo si ma opustil?“(Mk15,34) a nahrádza ho modlitbou odovzdanosti  „Otče, do tvojich rúk porúčam svojho ducha...“(Lk23,46)             Záporná charakteristika Ježišových  učeníkov je ďalším prekvapivým aspektom Markovho evanjelia. Marek popisuje  zbabelosť apoštolov a ich duchovnú slepotu i tvrdosť srdca zvlášť  ostro. U iných evanjelistov upozorňovanie na nechápavosť učeníkov  v takej miere nenachádzame. Naopak Matúš sa pozerá na ťarbavosť učeníkov  zhovievavo – sú síce nedokonalí, majú malú vieru, ktorá dosť zlyháva, ale  pritom je ich viera skutočná.  (zdroj: Sacra Pagina, Evangelium podle Marka, D.  A. Carson & Doaglas J. Moo, Úvod do Nového Zákona) UZDRAVENIE OCHRNUTÉHO  (Mk2,1-12)             O niekoľko dní Ježiš znova  vošiel do Kafarnauma. Ľudia sa dopočuli, že je v dome, a zišlo sa ich  toľko, že už nebolo miesta ani predo dvermi. A on im hlásal slovo. Tu  prišli k nemu s ochrnutým človekom, niesli ho štyria. A keď ho  pre zástup nemohli priniesť až k nemu, odkryli strechu tam, kde bol  a otvorom spustili lôžko, na ktorom ležal ochrnutý. Keď Ježiš videl ich  vieru, povedal ochrnutému: „Synu, odpúšťajú sa ti hriechy.“Sedeli tam aj niektorí zákonníci  a v srdci uvažovali: „Čo to tento hovorí? Rúha sa! Kto môže okrem  Boha odpúšťať hriechy?“ Ježiš hneď svojím duchom spoznal, že tak rozmýšľajú  a povedal im: „Prečo si to myslíte vo svojich srdciach? Čo je ľahšie –  povedať ochrnutému „odpúšťajú sa ti hriechy“ alebo povedať „vstaň, vezmi si  lôžko a choď!“? Ale aby ste vedeli, že Syn človeka má na zemi moc odpúšťať  hriechy“ povedal ochrnutému: „Hovorím ti, vstaň, vezmi si lôžko a choď  domov.“ A on vstal, hneď si vzal lôžko a pred očami všetkých odišiel.
 Všetci sa divili, velebili Boha  a hovorili: „Také niečo sme ešte nikdy nevideli.“
             Hoci sa nakoniec všetko skončilo dobre,  v jadre je tento príbeh dosť smutný. Pozrime sa naň ešte raz. Sú tam  poslucháči, ktorí túžili počuť Ježiša. Dom, v ktorom mal Ježiš kázať, sa  rýchlo naplnil. Ale keď sa tam objavili štyria muži, ktorí sa snažia  s ochrnutým dostať dopredu, masy nereagujú. Niet ochoty uhnúť sa  a uvoľniť miesto ťažko chorému. Každý má už svojho fleka obsadeného  a je rád, že ho má. Niektorí si ho možno aj tvrdo vybojovali. Štyria muži boli však veľmi  kreatívni. Našli netradičný spôsob, ako dostať ochrnutého priamo pred Ježiša. Ježiš  ho uzdravil. Zaujímavá je poznámka evanjelistu, že tak učinil pre vieru jeho  spoločníkov. (Dá sa však predpokladať i viera ochrnutého.)
 Aj sám Ježiš mohol mať zmiešané  pocity z toho dňa. Na jednej strane mal pred sebou poslucháčov, ktorí boli  hladní po jeho slove, no ktorí zároveň neboli ani trochu ochotní urobiť niečo  pre človeka v núdzi. Aký význam malo pre nich kázanie toho dňa? Nalepilo  sa na nich vôbec niečo?
 No tí štyria priatelia ochrnutého  človeka museli Ježiša potešiť. Stali sa dôkazom toho, že je vo svete láska  a nádej. Nie iba egoizmus, ľahostajnosť a slepota.
 „Má to vôbec význam? Vedie to  niekam? Nebolo by zmysluplnejšie venovať sily inde?“ pýtajú sa dnes, vidiac  neúspechy a prežívajúc sklamanie mnohí, ktorí sa venujú ľuďom - učitelia,  kňazi, sociálni pracovníci, psychológovia, pracovníci charity, rôznych  ústavov a ďalší.
 Áno, určite to význam má. Ľudia  podobní tým štyrom pomocníkom z evanjelia nás presviedčajú, že naše  snaženie nie je márne. Dôležité je však pozrieť sa nielen na to, čo sa nám  nepodarilo, ale aj na to, čo sa podarilo. Aj keby toho nepodareného bolo  viac...
 NA ZAMYSLENIE: Láska, aby bola  láskou, musí sa dostať zo strán kníh a z diskusií a nájsť  spontánnosť najobyčajnejšieho a ak chceme - aj najprostoduchejšieho gesta  a činu. Alessandro  Pronzato
 Čistá láska  vyčerpáva človeka na pokraj síl, ale čoraz mocnejšie posúva svet do Svetla. Ladislav  Boros
             Henri Nouwen, kňaz  a univerzitný profesor, hovorí: „Už som si navykol žiť so smútkom –  celkovo som skôr pripravený prijať zlé správy, čítať o vojnách  a konfliktoch. Aj od svojich návštevníkov skôr očakávam, že mi budú  rozprávať o svojich problémoch, neúspechoch, o pocitoch depresie  a úzkosti. Navykol som si žiť so smútkom, je ťažšie pre mňa vidieť radosť  a počuť o veselosti, ktorú možno nájsť aj v najbiednejších  kútoch sveta.Je nesprávne hľadieť na  svet iba ako na pokazený, rútiaci sa do beznádeje, v ktorom už nebude  lepšie, len horšie. Je potrebné vidieť, že tak, ako na jednom mieste ľudia  umierajú hladom, na inom druhí nasadzujú život, aby hladným dali jesť. Že sú  tisíce ľudí, ktorí viac ako na seba myslia na druhých. Takýto pohľad môže  pomôcť i nám, aby sme sa cez malé veci stali šíriteľmi radosti, nádeje  a lásky.Mám priateľa, ktorý je tak hlboko  spojený s Bohom, že vidí radosť i tam, kde ja očakávam iba smútok.  Veľa cestuje a stretáva pri tom mnoho ľudí. Vždy, keď sa vráti, ja  očakávam, že mi bude rozprávať o ťažkej ekonomickej situácii krajín, ktoré  navštívil, o nespravodlivosti, ktorú videl. No i keď si uvedomuje  všetky tieto ťaživé skutočnosti vo svete, zriedka o nich hovorí. Keď mi  rozpráva o svojich skúsenostiach, hovorí o skrytej radosti, ktorú  objavil. Rozpráva mi o mužovi, žene, dieťati, ktoré mu dali nádej. Hovorí  o ľuďoch, ktorí sa snažia uľaviť bolesti v tomto svete. Rozpráva  o malých zázrakoch Božích. Občas sa pristihnem, že som sklamaný, lebo  chcem počuť o veľkých veciach, o senzáciách, o ktorých by som potom  mohol hovoriť iným. On však tejto mojej túžbe nikdy nevyhovie. Hovorí, že videl  len niečo malé a pekné, niečo, čo mu prinieslo radosť.“
   |