Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
„JA“ A „MÔJ IDEÁL O MNE“ My by sme si veľmi priali žiť bez hriechu. Mnohí sa o to snažíme. Veľmi. Ale stále to nejde. Roky sa spovedáme stále z tých istých hriechov. Rok čo rok pokrivkávame za svojím ideálom ako vyčerpaný maratónec, ktorý – nech robí čo robí – nedokáže predbehnúť tých, ktorí podobne pokrivkávajú pred ním. Nejde nám to. Napriek modlitbám, duchovným cvičeniam a svätým omšiam. Nejde nám to, ani keď sa snažíme málo, a ani keď sa snažíme veľmi. Nejde to ani tým v kláštore, ani tým vo svete. A čo je ešte horšie – čím som starší, tým viac sa svojmu ideálu vzďaľujem a tým viac ma ťažia zlyhania. Čiernobiele videnie sveta zo stredoškolských čias s jasnou pravdou a jasnou lžou sa dávno stalo minulosťou. Zoznam hriechov, ktoré by som určite nikdy neurobil, sa s vekom povážlivo stenčil. Nik z nás nie je dobrý. Veď aj v evanjeliách hovorí Kristus: „Ak teda vy, hoci ste zlí, viete dávať dobré dary svojim deťom, o čo skôr dá váš Otec, ktorý je na nebesiach, dobré veci tým, čo ho prosia.“ (Mt 7,11) Boh teda vidí človeka veľmi realisticky a nerobí si o ňom ilúzie. Hriech je veľmi hlboko zakorenený v každom jednom z nás. Je dobré a nevyhnutné, aby sme si hriech priznali a bojovali s ním. Stojí však na zamyslenie, či myšlienke ľudskej hriešnosti nevenujeme niekedy až priveľa priestoru. Či sa nad naším hriechom netrápime až príliš, namiesto toho, aby sme venovali svoje sily nasledovaniu Krista. Katechizmové úvahy o tom, že Cirkev je zároveň svätá, pretože je od Boha a zároveň hriešna, pretože je tvorená z ľudí, platia svojím spôsobom o každom z nás. Keď si túto pravdu uvedomíme, možno nás už nebude natoľko udivovať skutočnosť, že slávny režisér „Ukrižovania“, ktoré nesporne ovplyvnilo mnoho ľudí, má natoľko v neporiadku rodinný život, že to znepokojí aj tolerantné hollywoodské prostredie. Alebo že tak veľkí hriešnici môžu namaľovať tak krásne obrazy a napísať uchvacujúce básne. Dobro a zlo, pšenica a kúkoľ, sú zasiate v našej ľudskej duši. To len v rozprávkach sú dobrí a zlí, bieli a čierni. Reálni ľudia takí nie sme. Nie som taký ani ja, kňaz. Keď ma niekedy ľudia obdivujú, pomyslím si, aké by to bolo, keby videli aj tú druhú časť mojej duše. Koľko mladých chlapcov a dievčat mi povedalo, že už nechodia do kostola a nepristupujú ku sviatostiam, pretože „sú natoľko hriešni“ (spravidla v spojitosti so šiestym prikázaním), že cítia, že si nezasluhujú sväté prijímanie, že sa prestali modliť, pretože vedia, že ich život nie je v poriadku a že zároveň so sebou nie sú schopní nič moc urobiť – napríklad už s niekým bývajú a žijú a tak ďalej. Keď čítame evanjeliá, zdá sa nám až neuveriteľné, ako často Dvanásti zlyhávali. Ale Ježiš od nich bezhriešnosť ani nežiadal. Chcel len, aby ho nasledovali, a aby sa plameň, ktorý on priniesol na svet, skrze nich postupne rozhorel v ľuďoch všetkých národov. Hovorí sa, že duša človeka je ako dom s mnohými miestnosťami a nie do všetkých máme bežný prístup. Do záhrady uprostred sa možno nikdy nedostaneme. A niekedy, možno po období ťažkej samoty, otvoríme dvere nepoužívanej izby a sme zdesení, čo za tmu sa to na nás vyvalí. Čo je to za hlinu, z ktorej sme? Ako sa do mňa tie temné myšlienky dostali, aké okná som to otvoril? Alebo tá temnota bola vo mne už od počiatku? „Ja“ a „môj ideál o mne“ sú dve bytosti, ktoré sa prenasledujú svetom a nikdy sa nestretnú. A ja, pokiaľ sa tým neustále trápim, prežijem život v traume. Ide však o to, aby som Bohu priniesol to málo zo svojej osoby, čo mám, svojich päť chlebov a dve ryby a z toho mála sa môže stať toľko, že to časom presiahne moju fantáziu. Hriešny Peter sa stal prvým pápežom a zomrel ako mučeník za Krista, colník napísal evanjelium. Z malého vkladu hriešnikov vznikne raz Veľpieseň lásky, prvý Jánov list, texty, ktoré v priebehu storočí obrátia Európu hore nohami. (zdroj: Marek Orko Vácha, Modlitba argentinských nocí, str. 20, krátené)
|
|